Superfoods: Nasiona Chia

Dziś temat nieco inny niż zwykle, niemniej jednak w ostatnim czasie postawiłam sobie cel poruszania na blogu różnej tematyki nie tylko woski - świece  - woski, tak jak działo się to przez ostatni rok. W tym poście będzie kilka słów o nasionach Chia, które zapewne większość z Was już zna, a jeśli ktoś o nich nie słyszał zapraszam więc o lektury :) Będzie kilka słów wstępu, argumenty "za" spożywaniem nasion chia oraz jak je włączyć do diety. :)




Czym są i skąd wzięły się nasiona Chia?

Chia (salvia hispanica) - gatunek rośliny z rodziny jasnotowatych, pochodzący z centralnej i południowej części Meksyku oraz z Gwatemali. Bardzo ceniony ze względu na swoje nasiona. Uprawiany przez Azteków już w czasach prekolumbijskich. Obecnie nadal powszechny w Meksyku i Gwatemali. Nasiona służą do przygotowywania odżywczych napojów i żywności. Słowo chia pochodzi od chian w języku nahualt, znaczącego "oleisty".



10 argumentów "za" włączeniem nasion Chia do swojej diety

1. Nasiona Chia dostarczają ogromna ilość składników odżywczych i małą ilość kalorii. 
2. Nasiona Chia są pełne przeciwutleniaczy.
3. Prawie wszystkie węglowodany w nich zawarte pochodzą z błonnika.
4. Nasiona Chia są bogate w wysokiej jakości białka.
5. Ze względu na wysoką zawartość błonnika i białka nasiona Chia wspomagają odchudzanie.
6. Nasiona Chia są bogate w kwasy tłuszczowe Omega - 3.
7. Nasiona Chia mogą poprawić niektóre parametry krwi, które powinny zmniejszyć ryzyko chorób sercowo - naczyniowych i cukrzycy typu 2.
8. Nasiona Chia są bogate w wiele ważnych składników mineralnych ważnych dla kości.
9. Nasiona Chia mogą poprawić stan zdrowia u osób z cukrzycą typu 2.
10. Nasiona Chia mogą poprawić wydolność fizyczną tak dobrze jak napoje izotoniczne.



Jak włączyć nasiona Chia do diety?

Włączenie nasion do diety jest banalnie proste, z racji tego, że są one bez smaku (a właściwie smakują tym, czym je zalejemy) możemy stosować je w następujące sposoby: można je jeść namoczone w mleku migdałowym, kokosowym czy też krowim, można dodawać je do jogurtów, sałatek, kaszek, deserów itp.

Warto jednak pamiętać, żeby dziennie nie spożywać więcej niż 3 łyżki nasion - dla osób, które nie przyzwyczajone są do spożywania dużej ilości błonnika początki mogą być nieco trudne. Sama jestem tego przykładem, za nim mój organizm zaczął tolerować błonnik w takiej ilości w jakiej serwowały mi nasiona po każdym ich spożyciu nie byłam w stanie przez długi czas zjeść nic innego i czułam się bardzo przepełniona :)

Gdzie kupić nasiona Chia?

Teraz nasiona dostaniemy praktycznie w każdym dużym markecie na stoiskach oferujących zdrową żywność, jeśli nie macie pod ręką dużych sklepów możecie zamówić je na Allegro. Cena opakowania 250g waha się od 11 do 17zł. Takie opakowanie starczy na bardzo, bardzo długo.

Leśny pudding z nasion Chia

Składniki:

3 łyżki nasion Chia
jogurt Jogobella owoce leśne
crunchy owocowe
pół szklanki mleczka kokosowego/mleka krowiego

Przygotowanie:

Nasiona Chia zalewamy mleczkiem kokosowym lub mlekiem krowim (warto pamiętać, że jeśli użyjemy mleczka kokosowego nasz pudding będzie miał gęstszą konsystencję niż przy użyciu mleka krowiego), mieszamy przez chwilę i odstawiamy na noc do lodówki. Rano wyjmuję pudding z nasion i odstawiam go na parę godzin żeby złapał temperaturę pokojową. Następnie na dno szklanki sypię crunchy, na nim kładę pudding z nasion, na nasiona warstwę jogurtu. Czynność powtarzam, aż do zapełnienia szklanki i gotowe :).







11 komentarzy:

  1. Najtańsze nasiona Chia widziałam w Lidlu 6.99zł/250g z firmy Sante niestety nie są w stałej ofercie, ale dość często się tam pojawiają- można zrobić zapas :)

    OdpowiedzUsuń
  2. my mieszamy z płatkami owsianymi:)

    OdpowiedzUsuń
  3. duzo o nich s lyszłąm, ale jeszcze nigdy ie próbowałam ;D

    OdpowiedzUsuń
  4. Też jadam Ostatnio zrobiłam zapasy w Lidlu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajny post,nigdy nie wiedziałam do czego mogłabym ich użyć :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Słyszałam o nich ale nigdy nie zwracałam na nie większej uwagi :)
    I tu chyba był mój błąd :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wczoraj kupiłam i akurat taki post!
    Na pewno będę je jadła :D
    MAYUM -click-

    OdpowiedzUsuń

Jeśli blog Ci się spodobał - zaobserwuj i zostań ze mną na dłużej :)!

Copyright © 2014 minimalistKa , Blogger